Udělala jsem na LinkedInu malý pokus. Publikovala jsem příspěvek a čekala, co se bude dít. Příspěvek vypadal takto:

Pokud lidem dáte důvod, jakkoliv absurdní, vzbudíte v nich zvědavost, a řeknete jim, co mají dělat, oni to udělají.

Takto má fungovat dobře postavené CTA alias "výzva k akci".

Pár profi tipů pro vaše CTA:

Používejte slovesa v aktivním tvaru:

  • Stáhněte, napište, chci, píšu, doporučuji

Využívejte 1. osobu jednotného čísla nebo 2. osobu množného čísla: zejména při použití pro tlačítka na webu :

  • Chci nový newsletter, stáhněte si e-book

Vyhýbejte se infinitivům: jsou neosobní a k ničemu nevyzývají, jsou pasivní:

  • uvařit svíčkovou x uvařte svíčkovou

Výzvu k akci zakomponovanou do textu začínejte slovesem.

Objednejte si náš balíček. Ušetřete 2.500 Kč.

CTA složte z těchto částí:

Emocionální výhoda

  • v mém příspěvku: "Potřebuji Vaši pomoc...."
  • prostě vám brnkám na emocionální strunu -> něco od vás potřebuji, činím vás důležitými, zapojuji vás do procesu, dávám vám moc a sílu něco ovlivnit

Důkaz (logický důvod)

  • v mém příspěvku: "…s výzkumem. 🙏"
  • vysvětluji vám, že i když se vám to může zdát pitomé, má to účel a důvod -> legitimizuji svůj budoucí požadavek, nad jehož správností nebude většina z vás už ani na okamžik pochybovat a půjdete splnit úkol

Samotná výzva k akci

  • v mém příspěvku:  Každá další věta začínající slovesem

Zbytek mého příspěvku je celá "CTA mapa", která čtenáře provází krok za krokem vším, co chci, aby čtenář udělal. Podobně postupujte na svém webu, při psaní newsletterů nebo při sestavování produktových popisků.

Nenechte své čtenáře tápat. Jestli chcete, aby po přečtení odstavce klikli na tlačítko vedoucí na stránku produktu, řekněte jim "Klikněte na tlačítko: "Chci informace o tričku". A potom jim do toho textu dejte dostatečně kontrastní tlačítko s nápisem: "Chci informace o tričku".

Když tvoříte obsah, přemýšlejte o něm jako o systému podobném právě mapě. Vyznačte na ní čtenáři systém cestiček, kudy se může vydat a motivujte ho drobnými odměnami, díky kterým se na tu cestu vydá rád.

No a pokud se vám do toho nechce, najměte si profíka, který to vymyslí za vás.

PS: abych nezapomněla na ten výzkum...
  1. výzkumná otázka: Kolik uživatelů celkem splní úkol a kolik nechá jen komentář?
  2. výzkumná otázka: Prásknete na sebe, jak moc vám dělá v dnešní době problém psát rukou a ne na klávesnici?

Jak to dopadlo:

Článek edituji v 22:14 hodin a čísla můžete vidět na obrázku.

Celkem úkol splnilo: 12 z 20 komentujících (doufám, že ráno nebudu za blbce, co neumí počítat, ale kdyby ano, věřte, že mám za sebou velmi perný den...)

Takže úspěšnost mého CTA je 60 %. Kdyby se jednalo o prodejní příspěvek a 60 % z Vás udělalo, co jsem chtěla, jednalo by se o famózní konverzi. Konverze je totiž v našem markeťácko byznysovém světě míra naplnění našich cílů. Tedy v tomto případě poměr reakcí vůči poměru těch, co úkol splnili.

Můj předpoklad byl mnohem nižší. Čekala jsem tak 10 komentujících a 3-5 lidí, kteří úkol skutečně splní. Jsem nadšená, že mám takto loajální publikum a že jste si s tím dali tu práci. Za to Vám moc děkuji.

Když tvoříte CTA, měli byste si umět stanovit cíl, kterého chcete dosáhnout. Cíl by měl být definován právě počtem uživatelů, kteří se z nějakého bodu A dostanou do bodu B.

Druhý výzkumný cíl byl spíš osobní. Chtěla jsem nějak nenásilně zjistit přirozenou reakci na nutnost napsat něco tužkou na papír. Potvrdili jste mi, že to může být problém a kdybych chtěla pokračovat seriózním výzkumem, měla bych základní podklad pro budoucí výzkumné otázky. Měla bych jasněji JAK a NA CO se ptát. Ale to už souvisí s marketingovým výzkumem a tom zase někdy příště.