Tak předně si musíte rozmyslet, co vlastně čekáte. Na začátku si musíte promyslet hodně věcí. Když to neuděláte, vystavujete se riziku špatného rozhodnutí. Buď najmete zbytečně (ne)zkušeného copywritera nebo zjistíte, že k němu potřebujete ještě grafika, specialistu na reklamy a pravděpodobně i SEO analytika.

Na začátek si odpovězte na tyto otázky:

🟡 jak často budete tvořit obsah

🟡 co s tím obsahem budete dělat

🟡 pro koho je obsah určen

🟡 v jakých jazycích obsah potřebujete

🟡 jakými způsoby budete obsah dostávat mezi lidi

🟡 kdo bude plánovat o čem obsah bude

🟡 kdo a jak bude vyhodnocovat nastavené cíle a tím pádem (ne)úspěšnost obsahu

Pokud chcete 3 až 5 příspěvků měsíčně na Facebook, stačí vám brigádník nebo nadšený stážista, který studuje třeba žurnalistiku nebo komunikaci. Pokud potřebujete popisky na e-shop, články na blog nebo dokonce e-book či nějaké tiskoviny, bez zkušeného copywritera se neobejdete a budete mu muset dát k ruce i další kolegy: grafika, analytika, SEO analytika a mnoho dalších.

Copywriter jako zaměstnanec

Je to parťák. Přesně ví, co se ve vaší firmě děje. Žije to s vámi. Nechybí na žádné firemní akci a neunikne mu žádný kuchyňkový drb. Vyplatí se vám ve chvíli, kdy máte větší e-shop, tvoříte hodně obsahu na blog, do newsletterů a máte k tomu třeba i případovky nebo tištěný časopis pro zaměstnance nebo klienty.

Výhody a nevýhody z pohledu zaměstnavatele

➕ Věnuje se jenom vám. Zná firmu, její kulturu, její produkty a služby a zná zákazníka.

➕ Dokáže rychle a pohotově reagovat na vaše potřeby. Pokud ráno zjistíte, že odpoledne potřebujete mít napsanou tiskovou zprávu pro novináře, neřekne vám, že tak rychle neuvolní kapacity.

➕ Juniorovi s praxí do 5 let zaplatíte cca 150 Kč až 220 Kč za hodinu. Zkušený matador už vyjde na 350 Kč až 500 Kč za hodinu.

➕ Naučíte si ho k obrazu svému. Pokud si to sedne, bude za vaši firmu skutečně dýchat.

➖ Pokud nemáte větší marketingový tým, jenom těžko se bude rozvíjet a zlepšovat. Nebo mu budete muset platit za rozvoj a mentoring.

➖ V malém týmu se velmi obtížně řeší zastupitelnost. V případě dovolené nebo nemoci máte prostě smůlu a práce stojí.

➖ Časem upadne do stereotypu a bude mít pocit, že už všechno viděl, o všem napsal a budou z něj padat unylé a klišoidní blbiny. Celý jeho firemní svět se scvrkne právě na ty kuchyňkové drby a produktové vlastnosti.

➖ A musíte ho samozřejmě hlídat a pracovat s ním na poli zpětné vazby. A to žere čas. Tím spíš, pokud máte malý tým.

Výhody a nevýhody z pohledu copywritera

➕ Práce in-house je skvělým startem pro juniory. Dostanete víc než na volné noze. Vypíšete se. Najdete svůj styl. Naučíte se psát o jednom tématu precizně a to dobré už dokážete použít vždycky.

➕ Pokud máte štěstí na zaměstnavatele, investuje do vás rozvojové kurzy a čas na zpětnou vazbu.

➕ Máte na začátku jistý příjem, ačkoliv uznávám, že to není žádné velké terno. Nemusíte brát každý pitomý štěk za pár kaček za normostranu a nemusíte se děsit, že vám klient zaplatí. Když už tedy v obrovské konkurenci nějaký ten kšeftík urvete.

➖ Nižší příjem nevýhoda pro zkušenějšího kopíka a v malém týmu pomalejší rozvoj.

➖ Pracujete často na mnoha typech obsahu (od popisků na web a e-shop až k případovým studiím). A to může juniora vyděsit. A seniorního copywritera to zas může odradit. Bude totiž pracovat i na formátech, které už člověka moc nebaví.

Copywriter jako externí dodavatel

Budu střílet do vlastních řad a možná si u toho prostřelím i koleno. S freelancerem to je trochu jako sáhnout poslepu do klobouku. Nikdy nevíte, jakého zajíce si zrovna vytáhnete. Výběru musíte věnovat patřičný čas a stejný čas musíte věnovat informacím, které svému vylosovanému výherci předáte. Čím více práce si s tím dáte, tím lepší výsledek práce vám přinese a i on se stane parťákem vaší firmy.

Zcela určitě bude dražší než zaměstnanec. A ti opravdu zkušení a dobří mohou mít ceny stejné i vyšší než celá marketingová agentura. Hodně záleží na vašem zadání. Pokud chcete popisky na e-shop nebo nějaké obecnější příspěvky na sociální sítě v B2C oborech, nebála bych se sáhnout po juniorovi, kterému necháte 300 Kč až 600 Kč za hodinu. Zkušení copywriteři si běžně účtují v rozsahu 600 Kč až ke 3.000 Kč za hodinu práce. Obvykle se u nich setkáte spíše s návrhem cen za projektovou spolupráci. Ti skutečně nejdražší jsou zpravidla matadoři oboru a vymýšlí značkové slogany, píší do exkluzivních časopisů, podílí se na mezinárodních kampaních pro větší i menší značky.

Výhody a nevýhody z pohledu zadavatele

➕ Copywriter na volné noze mívá přesahy mezi obory. Mimo psaní zvládne i lehčí grafiku. Zpravidla má základy SEO. Může umět správu reklamních účtů na sociální sítě.

➕ Má zkušenosti z různých firem a tak měl možnost nakouknout do mnoha oborů. A informace, které má může zužitkovat ve váš prospěch.

➕ Pracuje samostatně a nemusíte se o něj zas tak moc starat.

➕ Vnímá copywriting jako celek společně s vizuální stránkou obsahu. Promýšlí věci do předu. Mnohdy rychle rozklíčuje, že vaše zadání jde proti vašemu vlastnímu byznysu. Je to parťák, který sleduje vytyčený cíl.

➖ Externista se s vámi jenom málokdy pustí do opravdu velkého projektu. Nebude na to mít tolik kapacit.

➖ Méně zkušení freelanceři neodvedou dobrou práci a občas jim lítají kvůli přetížení termíny.

➖ Nejsou flexibilní, takže pokud něco potřebujete ihned, v jejich světě to jsou klidně dva až tři dny, než se k vašemu ihned dostanou.

Výhody a nevýhody z pohledu copywritera

➕ Jste sami svými pány a zákazníky i zakázky si vybíráte podle toho, co je vám blízké.

➕ Sami ovlivňujete výši svého příjmu i čas, který do práce chcete investovat.

➕ Získáte široké zkušenosti napříč různými obory.

➖ Pracujete sami a jedinou zpětnou vazbu máte od klienta. A ta se v drtivé většině případů omezí na prosté líbí/nelíbí.

➖ Musíte si sami hledat zakázky a zejména pro začínajícího copywritera to může být v přemíře konkurence opravdu peklo.

➖ Vlastně bych o těch nevýhodách dokázala napsat jeden celý článek. Jenže ta svoboda za ty starosti prostě stojí.

Popravdě ty mínusy mne vedly k založení obsahového projektu Lucky Citron. Chci pracovat v týmu freelancerů. Protože chci pracovat se zpětnou vazbou od kolegů z oboru. A baví mne sdílet s ostatními své vlastní zkušenosti. Společně se posouváme rychleji.

Pro klienty to má obrovskou výhodu: v týmu jsme navzájem zastupitelní. Když jednomu zrovna dojdou nápady, z toho druhého něco dobrého vypadne. Proti velkým agenturám máme výhodu, že nám příliš záleží na dobrém jménu a máme velké ambice, takže pro klienta chceme odvést maximálně dobrou práci. Každá chyba pro nás znamená obrovské reputační riziko. U velkých agentur se silným renomé tolik otřesů nehrozí.

Agentury proti partě freelancerů mají sílu v množství různých specialistů a díky tomu zvládnou opravdu velké projekty. Proto jsem i já sama spojila síly s kolegy z oboru, abychom velkým agenturám dokázali do jisté míry konkurovat. Přitom jsme pořád malá parta, která se s klientem dokáže opravdu sžít a stává se součástí firemního týmu i v roli externistů.

Drtivá většina našich klientů za námi přichází s jednoduchými požadavky:

🟡 Chci nový web.

🟡 Chci komunikovat na LinkedIn.

🟡 Chci "nějaké" články na blog.

🟡 Chci posílat e-maily.

Dodavatel webů vám udělá nový web podle vašeho zadání. Copywriter vám napíše hromadu článků. Agentura vám navrhne nové a hezčí příspěvky na Instagram nebo Facebook s kampaní, do které musíte investovat mimo nákladů na agenturu dalších 20 až 30 tisíc měsíčně, aby to mělo nějaký efekt. Splní vaše zadání. Protože vaše zadání bylo udělat nový web a lepší příspěvky a nové články.

Odpovězte si sami pro sebe na otázku:

🟡 Jak vlastně váš byznys funguje?

🟡 Co čekáte, že návštěvník mého webu udělá, aby se stal mým zákazníkem?

🟡 Co čekáte, že udělá člověk, který si přečte můj příspěvek na LinkedInu nebo Facebooku?

🟡 Budou to ti správní lidé?

Pokud si nepoložíte tyto otázky a mnoho dalších, budete mít možná designově krásný web, který vám ale nebude přinášet zakázky.

Pokud si nepoložíte tyto otázky a mnoho dalších, budete tvořit hromadu obsahu na sítě, blog i do e-mailů a budete to dělat zbytečně.

Pokud si nepoložíte tyto otázky a mnoho dalších, bude nasnadě myslet si, že všichni marketéři jsou banda budižkničemů, kteří vás stojí akorát peníze.

Než začnete měnit web, tvořit obsah, posílat lidem e-maily, musíte si dobře rozmyslet:

🍋 CO chcete říkat

🍋 PROČ to chcete říkat

🍋 ČEHO chcete dosáhnout

🍋 JAKÉ jsou vaše byznysové cíle.

Kolik nových klientů každý měsíc zvládnete obsloužit? Jakého finančního obratu musíte dosáhnout, abyste vydělali a nepracovali jste od nevidím do nevidím? Je ve vašem oboru běžné dosahovat výsledků, které jste si stanovili? Jsou vaše cíle reálné a měřitelné? Kolikrát musíte svou službu nebo produkt prodat, abyste měli dostatečný obrat i zisk? Odkud se lidé budou dostávat na váš web? Proč by tam měli vůbec jít?

Stanovte si své cíle. Postavte svůj produkt nebo službu. Namalujte si cestu k cíli. Pečlivě naplánujte každou malou zastávku svého potenciálního klienta na cestě k vám.

Napište mi, pokud si s tím nevíte rady. Mám zkušenosti a tým chytrých lidí. Pomůžeme vám vydělat peníze.