top of page

Vybírejte zálohy, ochráníte své podnikání

Aktualizováno: 24. 5. 2022

Přišla jsem v životě o spoustu peněz. Vlastní hloupostí, naivitou, důvěřivostí a velmi často díky obyčejnému studu a strachu, že přijdu o něco, co ještě ani nemám. O zakázku. O práci. O cokoliv.


„To se pak vždycky nějak dohodneme,“ mě stálo majlant.

S psaním jsem začala ještě na střední. Tehdy jsem psala zadarmo texty pro kámoše, který stavěl první e-shopy u nás. Netušila jsem, že se tomu o 20 let později bude říkat copywriting namísto reklamní textařina. A že existuje nějaké autorské právo, natož licence k němu. Časem jsem zjistila, že ten „kamarád“ moje texty svým klientům prodává a že díky mým textům vydělávají i ti klienti. Svůj první honorář za text jsem dostala až po 5 letech psaní.


Nutno přiznat, že jsem tehdy netušila, jak si o peníze říct. Natož jak je z milých klientů skutečně dostat. V tomto ohledu jsem se naštěstí zocelila. O pár let později jsem pracovala jako obchodnice v B2B segmentu. Prodávala jsem tiskárny, kopírky, papír, tiskařské stroje a později různá softwarová řešení pro digitalizaci a správu firemních systémů a skončila jsem v tvrdém světě IT technologií a cloudu. To člověka naučí říkat si o peníze.


Ve světě korporátního byznysu jsou na všechno procesy. Mysleme si o korporátech, co chceme. Procesy fungují. Vymezují hranice. Chrání firmu i vás před malými i většími průšvihy. Objednávka, potažmo přímo smlouva, je vlastně předmanželská dohoda.


Dokud jsme zamilovaní, papír leží v šuplíku. Jak dojde na lámání chleba, máme vykolíkované hřiště. Máme mustr, podle kterého se chceme rozejít. A domluvili jsme si to v době, kdy jsme byli schopni se dohodnout. V době, kdy jsme jeden na druhém viděli to lepší. A nad tím horším jsme přimhouřili oko.


„A platbu provedeme jak?“
„No to já vám to pak nějak pošlu, jak to budete mít hotový.“

Kdykoliv jsem z jakéhokoliv důvodu přistoupila na tuhle hru, skončilo to špatně. Špatně pro mě. Peníze jsem neviděla nebo jsem je z klienta horko těžko dolovala. Z práce zbyla hořká pachuť.


A občas jsem z klienta nedolovala jen peníze. Protože jsem vždycky čekala na podklady. Vždycky jsem čekala na zpětnou vazbu. A vždycky jsem dojela na to, že se zákazníkovi texty prostě nelíbily. A tak mi oznámil, že mi nezaplatí. Většinou jsem svůj text do týdne našla na webu nebo na sítích.


Ať v tom nejste sami. I po dvaceti letech v byznysu dokážu udělat tuhle hloupou chybu. Protože kamarádi. Protože ten by mě přeci nedostal do problémů. Dostal. A tak je moje firma díky pitomé naivitě a neopodstatněné důvěřivosti minus nějaký kačky. Protože kamarád vás ještě emocionálně zpracuje v duchu nehynoucí přátelství: „Tak přece mi s tou platbou počkáš,“ nebo „Přece kvůli byznysu nezazdíš, že jsme kamarádi.“


Pokud si nebudete brát zálohy a nebudete od klientů vyžadovat písemné potvrzení objednaných služeb, skončíte jako kyselej citron. Skončíte jako já. Prachy mínus, pocit viny plus a vztek budete mít leda sami na sebe. Protože to bude vaše chyba, že jste se ocitli v takto pitomé situaci.


Shrnutí do e-mailu vás nezabije a ušetří vám starost

Každý právník vám řekne, že i ústní dohoda je „smlouva“ a je platná. Zákon hovoří jasně. Ovšem vymahatelnost ústní dohody je podobně účinná, jako když budete přesvědčovat trávu, aby rostla.


Když se s klientem dohodnete na jakékoliv spolupráci, věnujte 15 minut svého času sepsání zápisu. Stačí do e-mailu shrnout zásadní body vaší dohody. Netvořte šílený elaborát.


Naopak v bodech zrekapitulujte to zadání:

  • co máte dodat (článek, příspěvek na síť, textaci newsletteru atd.)

  • kdy to máte dodat

  • v jaké formě to máme dodat (např. text ve formátu .doc nebo v .PDF)

  • v jakém rozsahu (např. 2NS = 3600 znaků včetně mezer -> pozor, klient dost často netuší, co to je normostrana, proto to rozepište jako já)

  • cíl, smysl či účel zadání (např. prodejní článek, zaměřený na ženy ve věku 30 až 50 let s cílem přesvědčit ke koupi produktu na URL stránce XY)

  • pracnost: 5 až 7 hodin

  • cena: 700 Kč za hodinu bez DPH

  • platba: autorský honorář na účet č. XYZ/0000, 50 % předem a zbytek do 5 dnů po odevzdání výstupu

E-mail zakončete podobnou formulací:

„Potvrďte mi, že informace výše odpovídají naší domluvě, abych měl/a jistotu, že jsme se navzájem v zadání pochopili a tím zajistíme hladký průběh naší spolupráce. Děkuji.“


Tím, že vám klient na takový e-mail zareaguje potvrzující zprávou, získáte písemnou akceptaci dohodnutých podmínek spolupráce. Samozřejmě, že pokud vám klient nebude chtít zaplatit, prostě nezaplatí. Vy budete mít písemně potvrzenou objednávku, která vám značně ulehčí další postup při vymáhání. V takových případech totiž mnohdy stačí obyčejná předžalobní výzva k úhradě s hlavičkou právní kanceláře a peníze vám dorazí takřka obratem. A váš právník vás pochválí, protože jste splnili nutné minimum pro záruku vymahatelnosti pohledávky.


Záloha na práci je bič: pro vás i pro klienta

Když se naučíte říkat si o zálohy na práci, jste zase o krok blíž klientům, kteří to s vámi myslí vážně. A zároveň je to tak trochu bič i na vás. Protože klient do spolupráce s vámi investuje peníze dopředu, bude vám poskytovat lepší součinnost. Dodá podklady včas. Zvedne vám telefon, když se budete chtít na něco doptat. A vy sami se budete snažit o kousek víc, aby výsledek stál za to. Protože si nebudete chtít před klientem, který platí předem, připadat jako blbci.


Výši zálohy si stanovte podle sebe. Když jsem začínala a měla jsem malé portfolio a honila jsem každý kšeft, říkala jsem si o nižší zálohu. Vždy alespoň 20 %. V posledních letech mám pravidla nastavená tvrději a vyplácí se mi to:

  • nový klient, i kdyby to byla velká značka, vždy 100% záloha

  • každý klient, i stávající klient, první rok spolupráce vždy 50% záloha

  • dlouhodobý klient s dobrou platební morálkou vždy 25% záloha

Věřte, že i s velkou společností nebo s agenturou se lze dohodnout. Musíte to aspoň zkusit. Inspirujte se ve videu o vyjednávání lepších podmínek spolupráce.


Ušetřete si čas šablonou nabídky

Rozhodně můžete pro své podnikání udělat mnohem víc. Copywriteři, grafici, správci sociálních sítí, my všichni jsme specialisti marketingu. Pokud se my sami neumíme prodat jako profíci, těžko přesvědčíme své budoucí klienty, že naše práce pomůže s prodejem jim.

Proto všem svým svěřencům v rámci mentoringu radím, aby profesionalizovali svou vlastní sebeprezentaci. A příprava cenové nabídky, proces objednávky a uzavření spolupráce je nedílnou součástí marketingu.


Připravili jsme pro vás ke stažení šablonu nabídky. Poslouží vám jako vzor pro vaše vlastní nabídky. Šablonu odemknete zakoupením předplatného ve výši 99 Kč vč. DPH měsíčně na 3 měsíce. S předplatným získáte další prémiový obsah plný rad a tipů pro vaše podnikání i pro samotný copywritng, správu LinkedIn a marketingovou komunikaci. Předplatné můžete kdykoliv zrušit.

Chcete číst dál?

Chcete-li pokračovat ve čtení tohoto exkluzivního příspěvku, zaregistrujte se na www.luckycitron.cz.

Registrovat
669 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page