• Lucie Zitterbartová

SEO pro copywritery a Pavel Ungr

Zatímco někdo v copywriterovi vidí pisálka, který uplácá pár řádků textu na nějaké téma, já vidím odborníka, který musí znát mnoho věcí:

  • psychologii prodeje

  • práci s informacemi

  • vyhodnocování analytických dat

  • práce s klíčovými slovy

  • psychologie práce s jazykem

  • gramatická znalost jazyka

  • průzkum trhu

A to jsem z daleka neskončila. Je toho opravdu hodně, co musí copywriter umět, aby pro vás napsal text, který se bude líbit vám, vaše klienty bude čtení bavit a hlavně - přesvědčí čtenáře k nákupu.


A protože nežijeme v konzervě, musíme se neustále vzdělávat. Online svět je o technologiích a proto i do textařského řemesla vstupují různé nástroje, umělá inteligence a obrovská data, ze kterých lze vyčíst, jak se uživatelé chovají. A na to jde potom napasovat právě výsledný text.


Copywriter je vlastně trochu detektiv a trochu věštec, který se snaží z toho všeho předvídat vaše chování a nabídnout vám to, co vlastně chcete slyšet (nebo číst).


Učím začínající copywritery i nadšené psavce, kteří to se svým psaním myslí skutečně vážně, jak v drsném a vysoce konkurenčním prostředí reklamního psaní žít, vydělat a ne jen přežívat za 150 Kč za normostranu. Abych mohla druhým předávat své zkušenosti a znalosti, musím si i já sama udržovat přehled. Neustále se učím. A kde jinde bych se měla učit, než u těch nejlepších z nejlepších.


Pavel Ungr je SEO konzultant. Já vlastně v ČR neznám nikoho lepšího. Upřímně si dnes asi jenom hodně těžko vybavím, kde já na něj kdysi přišla. Jeho práci sleduji od jeho začátků. SEO u nás bylo hodně v plenkách a Pavel byl jeden z těch, co se na různých diskuzních fórech nebo přednáškách nebál podělit o informace a zkušenosti. Najednou tu byl někdo, kdo říkal, že SEO je trochu víc než nacpat do jednoho odstavce 10 klíčových slov.


Když jsem si před nedávnem kupovala jeho kurz "SEO pro Copywritery", ani na chvíli jsem neměla pochybnosti o dobře investovaných penězích.

Zdroj: SEO pro Copywritery od Pavel Ungr

Pokud s copywritingem začínáte, tak by diskuze vůbec neměla být o tom, jestli do Pavlova kurzu investovat nebo ne. Pro začátečníka je to prostě nutnost. Bez alespoň triviální znalosti SEO principů se prostě nemůžete pouštět například do textace webů.


Na internetu ve volně dostupných zdrojích najdete bohužel i v roce 2020 spoustu neumětelů, kteří vám s ledovým klidem budou tvrdit, že SEO = vezmi klíčové slovo a do odstavce o 3000 znacích ho 12 x zopakuj. Což je ultimátní blbost. Takže při hledání informačních zdrojů zdarma si můžete profesně poměrně hodně ublížit.


Pokud už za sebou máte nějakou praxi, asi stejně jako já narážíte na to, že SEO analýzy, které někdo dělal pro vaše klienty, vypadají různě a ne vždy máte pocit, že to je práce z roku 2020.


Nebo si možná SEO děláte sami. Já ne. Přiznávám, SEO je pro mne příliš mnoho matematicko analytické činnosti, která mi zabere hodně času a ráda tuto činnost přenechám specialistům. Já potřebuju vědět CO a PROČ mám psát, aby to klientovi fungovalo a vydělalo mu to peníze.


Na Pavlův kurz jsem se vydala ze dvou důvodů:

  1. abych si ověřila, že si umím udělat rychlou SEO revizi k již zpracované SEO analýze a prostě si ověřit, že mám před sebou kvalitní výstup, na kterém mohu postavit svou práci

  2. abych si doplnila vzdělání, protože jsem na SEO kurzu byla naposledy před cca 5 lety a říkala jsem si, že je na čase ověřit si, že stále pracuji s aktuálními postupy a SEO principy

Chci svou práci prostě dělat co nejlépe dovedu.


Na stavbě celého online kurzu jde znát, že Pavel obor copywritingu zná jak své boty a přesně ví, co nás i klienty trápí. Dostala jsem odpovědi, které jsem hledala. Zrekapitulovala jsem si, co vím. Zjistila jsem se, jak se aktuálně dá pracovat se "short tail" a "long tail" frázemi, nebo chcete-li s obecnými nebo konkrétními klíčovými slovy. A Pavel s námi sdílel mnoho šikovných nástrojů, které nám při práci výrazně pomohou. A malý bonus - ukázal nám, jak má a jak nemá vypadat výstup ze SEO analýzy a vysvětlil i to PROČ. Za mě naprosto boží.


Mimochodem. Znáte seriál "How I met your mother?" Stejně jako hrdina seriálu Barney říká pořád "Boží!", říká to i Pavel a říkám to i já. A přišlo mi to "Legen.......počkej si...Dární"! 😂


Celý kurz byl online a Pavel dával obrovský prostor pro dotazy, což jsem využila. To je pro mě možnost, která mnohonásobně zvyšuje můj pocit, že jsem za své peníze a svůj čas dostala maximum možného. Pavel má příjemný projev. Není to žádnej namachrovanej a sešněrovanej blbeček, kterej se tváří, že sežral Šalamounovo hovno. K mému příjemnému překvapení je to pořád normální člověk, který miluje svou práci a rád se podělí o své know-how, protože mu na našem oboru záleží. Pořád ten samej pohodář, kterého jsem viděla kdysi na Barcampu. Možná už v roce 2014? Je to možné? Ten čas ale letí.


Obrovské penzum znalostí a lidskost bez náznaku arogance a povýšenosti (a že by k tomu Pavel profesně mohl mít miliardu důvodů) z něj pro mě dělají toho profíka, ke kterému se v rámci sebevzdělávání budu vždycky ráda vracet. Vím, že mě naučí, co potřebuji a ještě si to užiju.


Vzdělávejte se. Bez vzdělání zakrníte. Bez vzdělání vás ostatní předběhnou. Vzdělání je investice, která se vám vrátí ve vyšší částce, kterou budete moci fakturovat za svou práci svým klientům.

Praha

IČ: 74515241

Nejsem plátce DPH.

+420 608 911 354   |    lucie@luckycitron.cz

  • Lucie Zitterbartová
  • Lucie Zitterbartová
  • Lucie Zitterbartová
  • Lucie Zitterbartová

Píšu blog. Pro radost sobě i vám.

Slova jsou nejúčinnějším nástrojem na světě. Jediné slovo dokáže změnit celý svět. Stačí použít to správné.

© 2020 texty a desing vytvořila Lucie Zitterbartová.

Poděkování za pomoc: Radimovi, že se tu můžu chlubit jeho podcastem. Martinovi, že mi dá vždycky dobrou zpětnou vazbu, i když mě to občas rozčiluje. Terezce za korektury a druhé Terezce za neutuchající mentální podporu. Mému Michalovi, že poslouchal to špačkování při tvorbě a klapání klávesnice v půl čtvrté ráno.