Možná si kladete otázku, jak na profilovku. Tak jste tady správně. Můžete si projít moje tipy. Nebo se v diskuzi pod příspěvkem na cokoliv zeptejte. Případně si projděte mnou prověřené fotografy, kteří vás vyblejsknou tak, že se spojení jenom pohrnou. A jako bonus přidám tipy, jaké další fotky byste měli mít a proč.
Nebudu vám radit, jak to máte mít. Spíš vám ukážu, jak co na lidi může působit. Vy byste si měli dobře promyslet, jestli je pro váš byznys nebo profesi žádoucí působit tím či oním způsobem. Musíme si uvědomit, že ať chceme či nechceme, jsme vizuálně orientovaní tvorové a první dojem si děláme na základě vzhledu a sympatií. Ostatně, podle čeho jiného si první dojem udělat, když toho druhého neznáme?
TIP č. 1: Pozadí za fotkou
Jeden by vám poradil čisté bílé pozadí, jiný zase barevné. Já říkám, vyberte si, co k vám sedí víc.
Čisté bílé pozadí za fotkou na někoho může působit studeně. Uniformně. Korporátně. Na druhou stranu taková profi fotka na čistém pozadí budí respekt, úctu a důvěru. Ne nadarmo takový styl fotek najdete u vysoce postavených manažerů v korporátech, u advokátů nebo finančních poradců.
Pokud jste z podobného oboru, odchylka od zažitých standardů Vás může odlišit od konkurence. Vašim potenciálním klientům můžete být mnohem sympatičtější.
Proti tomu fotka s barevným pozadím může být hravější, hřejivější. Pokud ovšem pozadí bere příliš mnoho pozornosti, může to být až nepříjemně rušivé. Tedy i tady platí jakási střídmost.
Zlatá střední cesta je jednobarevné pozadí v šedé, modré nebo třeba růžové barvě. Můžete to sladit s vašimi firemními barvami. Dobře zvolená barva na pozadí může efektivně podtrhnout celkový dojem z vaší tváře.
TIP č. 2: Ukažte obličej
Velkou roli hraje Váš obličej. Máme změřeno, že profily, kde není dobře vidět do tváře uživatele, mají mnohem nižší šanci, že je někdo přijme do spojení. A Vy se na LinkedIn chcete propojovat s druhými. Proto správně oříznutá fotografie je naprostý základ.
Pánové by si měli dávat pozor na příliš přísný a komisní výraz. Pokud ovšem není záměrem vzbudit v druhých pocit velké přísnosti nebo třeba nadřazenosti, drzosti.
Když obličej na profilovce zvětšíte příliš moc nebo naopak příliš málo, může to působit zcela různým dojmem. Ostatně se podívejte na příklady výše. Ideální oříznutí fotky jsou prostřední příklady.
A jak vidíte z ukázek, dbejte i na to, jak se tváříte. Každá fotka budí jinou úroveň sympatií. Nebo očekávání. :)
TIP č. 3: Dámy a jejich výstřihy a líčení
Není mým cílem moralizovat. Každý nechť si působí, jak chce. Jen si pojďme nahlas říct, co a jak na lidi působí. Dámy, přiznejme si, že upoutat pozornost naší krásou je prostě prvoplánově snadné. A tak i na LinkedInu narážím zdaleka nejen na profilovky, které by si nezavdaly s fotkami v Playboyi.
Asi lze namítnout, že se jedná o umělecké vyjádření. Taková fotka asi vysílá signál „jsem profesionálka“, leč bude velmi těžké udržet myšlenku u profesionality v HR, financích nebo právu. Někdo by namítnul, že tu šířím stereotypy a předsudky. Jenže ona komunikace je právě o tom, že podle symbolů, znaků, znamení, vizáže a chování škatulkujeme lidi do nějakých kategorií. A děláme to zcela vědomě, i když někteří budou tvrdit že ne.
Jednou si mi klientka stěžovala, že jí chodí spousta dickpicků, že když ji mužský protějšek pozve na schůzku, většinou z toho není byznys, ale v lepším případě rande. V horším případě pánové reálně čekávali jednorázový sex.
Ano, lze namítnout, že jsou pánové čuňata a vy máte právo se vyjádřit jak chcete. Já říkám, že lze ukázat svou krásu a zároveň u mužů i žen nastavit to správné očekávání a podtrhnout nejen svůj vzhled, hlavně i profesionalitu. Chceme přece působit důvěryhodně. A šaty holt dělají člověka.
Tip. č. 4: Helmy, přilby a sport
Občas narážím na profilovky, kde dotyčný deklaruje, že m v soukromí něco rád. Bohužel to často znamená helmu na hlavě, nebo fotku tzv. v pohybu, kde dotyčnému či dotyčné nejde vidět do tváře. A profilová fotka je profilová právě od toho obličejového profilu. :) Takže jestli rádi jezdíte na motorce, na kole, sportuje, nestyďte se takovou fotku využít pod příspěvkem. Hurá do toho. Jen na profilovku využijte něco bez helmy.
Tip č. 5: Extrémní líčení a retuše
Až si vás před focením vezmou do parády vizážistky, dbejte na to, ať jste si na výsledné fotce opravdu podobní. Nebo se naučte se do výsledného stavu nastylovat i v domácích podmínkách.
I zde totiž platí, že pokud fotkou nastavíme nějaká očekávání druhých, měli bychom je naplnit. Předejdeme tomu, že na lidi budeme působit nekonzistentně či nedůvěryhodně. Mnoho lidí to nepřizná, ale když jsme na fotkách extrémně upraveni nebo muži často extrémně vyretušováni, a ve skutečnosti je rozdíl fatálně jinde, může druhá strana při setkání s námi nabýt dojmu, že nám na setkání nezáleželo tolik, abychom se upravili.
Pokud se dámy nelíčí nebo jen málo, zvolte i na focení decentní styl. Pokud už vám pánové čas nadělil vrásky, šediny, různé pigmentové skvrny kůži, přiznejte je. Věřte, že je to lepší, než na fotce vyžehlený omlazený obličej.
Nadchli jste se pro myšlenku nových fotek? Máme pro vás doporučení na skvělé fotografk*y.
Veroniku potkáte na každém našem #Neformálku, protože je to ona, kdo fotí každou naši akci.
Občas nám za Verču zaskočí. I její fotky máme moc rádi.
Zuzku taky potkáte na LinkedInu. I Neformálko už měl to štěstí. Její služby využila například moje externistka, SEO Specialistka Martina Zrzavá Libřická.
Moje šílená fotka s Citronem a celá řada dalších je právě od Tomáše.
Z doporučení profíků nic nemám. Vím, že jsou dobří. A chci, abyste za své peníze dostali kvalitní služby. Chci, aby vaše profilová fotka na osobním profilu byla TOP.
DISCLAIMER: Všechny foto příklady jsem vytvořila z fotobanky v Canvě. Nejedná se, až na mou vlastní profilovku, o reálné lidi.
Profilová fotka na osobním profilu - jak si ji upravit:
Z PC:
Z mobilu:
Tip na závěr:
Ve videu najdete také ukázku, jak si ověřit, kdo vidí vaši profilovku, nebo jak si nastavit rámeček, který dá vaši síti najevo, že hledáte novou práci nebo nebo naopak nové zaměstnance.
Kommentare