top of page

Jak vytvořit newsletter, který si vaše publikum zamiluje

E-maily jsou ještě pořád jednou z nejúčinnějších forem komunikace se zákazníky. Nejčastěji cílí na ty, kteří u vás už nakoupili. Pokud ovšem umíte efektivně sbírat e-maily svých potenciálních zákazníků, stává se z e-mailu skvělý nástroj pro doklepnutí ještě nerozhodnutých budoucích zákazníků. E-maily, newslettery, zpravodaje, to jsou továrny na zisk. Jenže to má háček. A to je kvalita.


Pokud se z vás stanou spameři, skončíte ve spamu. Pokud své příjemce přehltíte, skončíte ve spamu. Pokud jen prodáváte a nepřinášíte i hodnotu, skončíte ve spamu. Tak snadné to je. A já vám v článku přinesu pár tipů z praxe, které zvyšují pravděpodobnost, že si vaše e-maily lidé zamilují. A že také nakoupí.

Čím začít - vyberte si platformu

Nezdá se to, ale výběr nepodceňujte. Jak po technické stránce, tak po stránce obsahové. S přípravou hromadné rozesílky souvisí zejména na startu i různé technikálie. Správné technické nastavení zvýší pravděpodobnost, že vaše e-maily nebudou padat zbytečně do spamu. A hlavně, že vám kvůli špatnému technickému nastavení rozesílky nezačnou padat do spamu i vaše běžné e-maily.


Navíc musíte udělat nastavení jak na straně platformy, kterou si vyberete, tak na straně samotné domény, tzv. DNS serverů. Většina poskytovatelů mailingových nástrojů má základní technickou v podporu v ceně. Ale pokud sáhnete po zahraničním poskytovateli, už vám nemusí poradit, protože neznají specifika českých poskytovatelů domén a DNS služeb.


⚠️TIP:

S technickým nastavením DNS záznamů vám pomůže každá IT firma nebo poskytovatel vaší domény. Osobně doporučuji např. tým Martina Mlejnka z Mlejnek Consulting, nebo tým Ondřeje Hriadeľa z Complex Technology.

Mnoho lidí se při výběru platformy pro rozesílku dívá jenom na cenu, ideálně na řešení, které je do určitého počtu adres zdarma. Asi tušíte, že by to nemělo být vaše jediné kritérium.


Dobře si otestujte, jak se vám bude v platformě pracovat se šablonami. Zda si můžete šablony personalizovat a do jaké míry. Jak moc složité či jednoduché je vytváření kampaní, tzv. triggerů. To je zjednodušeně řečeno automatizovaný e-mail, nebo celá sekvence e-mailů, která se spustí, když uživatel něco udělá. Například na webu zažádá o odesílání newsletteru nebo si stáhne třeba e-book. Nepodceňujte ani otázku tzv. transakčních e-mailů. To jsou e-maily, které odesíláte zákazníkům, když nakoupí v e-shopu, typicky potvrzení o platbě nebo o odeslání zboží.


A pokud provozujete e-shop, rozhodně prostudujte, jak moc obtížné bude propojení systému s vaší e-shopovou platformou. Některé služby si za tzv. API přístup mohou účtovat dodatečné poplatky a nebývají zrovna malé.


V neposlední řadě omrkněte, jak vypadají reporty. Protože vás zajímá, kolik lidí si vaše e-maily čte, co v nich dělají a prostě, jak vám ta snaha funguje.


Stanovte si cíle aneb ať víte, CO, KOMU, PROČ a JAK říkáte

E-maily mohou plnit různé cíle a podle toho se uzpůsobí obsahem. Na začátku můžete mít pocit, že posílat všechno všem je úspora času a peněz. Nám dlouhodobá praxe ukazuje, že je to pekelná a strastiplná cesta vedoucí do spamu.


Navíc nám do toho všeho hází vidle i legislativa. O té se mi psát nechce, ostatně téma krásně zpracovala přední česká odbornice na právo v marketingu Petra Dolejšová ve svém článku Jak na e-mailing právně správně.



Vaše newslettery mohou mít typicky tyto cíle:

  • Zvýšení návštěvnosti produktových nebo službových stránek;

  • Retenční nebo akční nabídky pro stávající zákazníky;

  • Akviziční nabídky pro budoucí zákazníky;

  • Upevňování povědomí o značce.


Ideálně kombinujte co nejvíce cílů. Ať jsou vaše e-maily zajímavé, poutavé a mají přidanou hodnotu pro čtenáře. Etablujte se jako know-how lídr ve svém oboru. Sdílejte novinky, návody nebo třeba případové studie. A to vše propojte se svými produkty nebo službami.


Pamatujte si, že váš cíl není jen to, aby lidé e-maily otevírali a četli. Vaším cílem je v první řadě byznys.


Připravte si e-mailové seznamy a segmentujte

To nejhorší, co můžete udělat, je posílat všechno všem. Dříve nebo později vás vaši odběratelé po zásluze potrestají tím, že vaše e-maily skončí ve spamu. Experimentujte s různými skupinami a nebojte se z webu i ze sítí získávat různé tipy odběratelů. Někdo slyší na akční slevy, druhý zase na prémiovou kvalitu. 


A nezapomeňte pravidelně motivovat svou komunitu o možnosti odběru.


Formulář v patičce na webu

To je takový evergreen, který asi zná každý. V dolní části, v patičce webu, svítí formulář, který motivuje vaše čtenáře k odebírání newsletteru. Motivaci rozhodně zvýšíte, když v prvním čísle slíbíte nějaký bonusový materiál.


Sociální sítě

Váš publikační plán na sítích by měl alespoň jednou za kvartál obsáhnout příspěvek, který získá pozornost nových odběratelů. Tak jako rostou sledující na vašich sítích, může růst i základna vašich odběratelů. Pamatujte si, že web a e-maily jsou to jediné, co vám zbyde, když se změní ta či ona sociální síť. Dejte svým fanouškům důvod být součástí komunity mimo sítě.



Formulář pod každým článkem na blogu

Cesty vašich čtenářů vedou různými stezkami. Mnoho z nich si vás najde díky vyhledávání a přistanou na vašem blogovém článku. Někdo rovnou nakoupí a ti, co zrovna nejsou připraveni k nákupu, by měli skončit třeba právě v roli odběratelů newsletteru. Aby vás už nemuseli hledat a vy jim zůstali v povědomí do chvíle, než se k nákupu rozhodnou.


Podpis v klasickém e-mailu

Odkaz v podpisu e-mailu, skrze který komunikujete vy a vaši zaměstnanci může být dalším zdrojem, kde si vaše okolí všimne možnosti odběru.


Magnety

Možná i vy tvoříte různé magnety, e-booky, šablony, které jsou skvělou motivací, jak přimět čtenáře k přihlášení odběru vašich novinek. Jenom si pamatujte, že když poprvé lákáte na něco hodnotného, i další novinky by měly být stejně kvalitní. Potom to totiž končí tak, že lidé si jednorázově stáhnou váš magnet a zbytek už prostě nečtou. A když nečtou, nenakoupí.


Přeci jenom trocha toho práva. Už i v Česku padly nemalé pokuty za porušování práv lidí v souvislosti se spamem. Pamatujte si, že je lepší malá databáze nadšených odběratelů, než velká databáze naštvaných časovaných bomb, které si stejně nic nekoupí.


CAN-SPAM

Vždy do zápatí svých hromadných rozesílek napište své kontaktní údaje. Ať jde vidět, kdo e-mail opravdu posílá. A dejte tam opravdu funkční možnost odhlášení.


GDPR

Pokud jste někde našli stařičký excel s nějakými kontakty z minulosti a možná to vlastně byly kontakty na klienty z bývalé práce, tak se zastavte. Tito klienti vám prostě nedali souhlas. Riskujete obří pokutu. To si radši ty lidi z dřívějška najděte třeba na LinkedInu, přidejte si je do spojení a doufejte, že se díky skvělému obsahu sami k odběru přihlásí. Třeba díky vypublikovanému příspěvku. 


Zahrňte e-maily do publikačního plánu

Nad obsahem přemýšlejte strategicky. Provazujte jednotlivé komunikační kanály mezi sebou. Máte nový článek na blogu? Spouštíte slevovou akci? S klientem jste mákli na případovce a organizujete event?


Pokud to dává smysl s ohledem na segmentaci kontaktů, klidně to vše zahrňte do e-mailu. Nebo to naopak rozkouskujte a každému typu cílovky dejte trochu něco jiného. Že to zabere čas? Jasně. Ale soustřeďte se na ten přínos.


Co vše můžete v newsletterech využít:

  • návody a testy produktů,

  • příspěvky na blogu,

  • novinky z oboru,

  • případové studie a reference zákazníků,

  • rozhovory s odborníky,

  • podcasty a videa na YouTube,

  • pozvánky na eventy, webináře a vzdělávací programy,

  • komentáře k aktuálnímu dění nebo jen filosoficko-společenské úvahy.


Vizuální styl a šablony

Mnoho platforem pro hromadnou rozesílku disponuje předpřipravenými šablonami. A ty si můžete přizpůsobit. Nebo můžete začít od nuly s vlastním designem. Tak či tak se držte stejného stylu, jaký používáte na webu, na sítích a v tiskových materiálech. Ať vaši čtenáři na první dobrou identifikují, že vy jste vy.


Nezapomeňte na uživatele na mobilních zařízeních. Tedy vaše šablona by měla být responzivní pro PC i mobily a tablety. Více než 15 % uživatelů využívá k brouzdání internetem právě mobil. A nechcete své publikum trápit ošklivým e-mailem, který si na mobilu prohlédnou jen stěží.


Pozor i na velikost e-mailu. Většina šablon pracuje s šířkou 600 pixelů, někdy 980 pixelů. A s okrajem 30 pixelů na všech stranách.


Délka sice není omezená, obecně se doporučuje, aby vaše novinky měly včetně obrázků rozsah na 2 až 3 normostrany.



Přidejte obrázky

Jeden obrázek vydá za tisíc slov. Takže pokud můžete, proložte svůj e-mail zajímavou infografikou, fotkou (ne těmi z fotobanky, těm se vyhněte) nebo kresbou. A nezapomeňte na přístupnost pro zrakově znevýhodněné a opatřete obrázky tzv. ALT textem, tedy popisem, co na obrázku je.


CTA a předmět e-mailu

Téma, které by vydalo na samostatný článek. A slibujeme, že ho máme v plánu. Teď si jen rychle připomeňme jednu zásadní věc: jaké e-maily čtete vy sami? Jaké mají nadpisy? Jaké vás dovedly k nákupu?


Vždycky říkám, že když chcete, aby čtenář něco udělal, řekněte mu, aby to udělal. To je CTA nebo-li výzva k akci. Pište předměty, které čtenáře nalákají. Ale nelžete. Nadpisy, které lžou, zavedou každý další e-mail do spamu.


Chcete-li vytvořit výzvy k akci, které konvertují:

  • Vyberte si kontrastní barvu, která se odliší od zbytku obsahu newsletteru.

  • Umístěte jej nad záhyb tak, aby byl dobře viditelný.

  • Pomocí akčních slov přímo povzbuďte čtenáře, aby něco udělali, například „Přečtěte si více" nebo „Kup nyní".


Odkaz na vaše stránky na sociálních sítích

Stejně jako používáte sociální média k propagaci svého newsletteru, můžete udělat i opak: použijte svůj newsletter k propagaci svých účtů na sítích. A ještě lépe motivujte své čtenáře, aby k odběru vašeho newsletteru motivovali ostatní. Třeba jim kliknutím na sdílení můžete přidělit body ve věrnostním programu. :)


Vytvořte alternativní text a prostý text

Na závěr je tu ještě jedna úprava, kterou potřebujete k dokončení své tvrdé práce: alternativní text a prostý text.


Alternativní text je popisný text, který se zobrazí, když se obrázek nenačte. Jedná se v podstatě o záchrannou síť, aby příjemci věděli, na co se dívají, i když se vaše obrázky nenačítají správně. Nebo pomáhají v orientace zrakově znevýhodněným.


Měli byste také zkontrolovat, zda váš bulletin vypadá dobře ve formátu prostého textu. Mnoho uživatelů používá e-mailové klienty, které nepodporují formát HTML. Newsletter musí být čitelný za všech okolností a mělo by být jasné, o čem text je.


Upravte a otestujte

Nyní, když je váš první newsletter hotový, je čas jej před odesláním do světa zkontrolovat.


Nejprve si pořiďte druhý nebo třetí pár očí, abyste mohli upravit svůj obsah. Ujistěte se, že jste návrh správně naformátovali, a že v něm nejsou žádné překlepy nebo gramatické chyby. Ať se vám nestane, to co se pravidelně děje mně: jakmile pošlu e-mail do světa, stejně najdu chybu nebo překlep, a to i když to četli minimálně další dva kolegové v týmu. 🫣


Dále odešlete testovací e-mail kolegovi nebo známému. Nechte je zkontrolovat, zda se návrh správně načítá a zda všechny odkazy fungují. 


Profesionální tip: 

Otestujte svůj newsletter v různých prohlížečích (i v mobilu) a u různých poskytovatelů e-mailu, abyste se ujistili, že vypadá dobře na nejoblíbenějších platformách jako je Outlook, Google nebo třeba Yahoo. 


Pošlete svůj první newsletter

Nyní nastal okamžik, na který jste čekali. Jakmile svůj newsletter třikrát zkontrolujete, dvakrát zpanikaříte, čtyřikrát ho přepíšete a otestujete, nezbude, než jej poslat do světa. Já vám věřím, že to zvládnete bez paniky a přepisování. 😁


Analyzujte výsledky

No a teď se zbavte nutkavé potřeby klikat ve statistikách na F5, abyste si zobrazili první výsledky. Počkejte pár hodin. Klidně i dnů. A potom se vrhněte na data.


Zde jsou nejdůležitější metriky, kterým je třeba věnovat pozornost:


Míra doručení

Procento e-mailů, které byly úspěšně doručeny vašim odběratelům. 


Pokud narazíte na jednotky e-mailových adres, kterým se váš newsletter nedoručil, nezoufejte. Může to být zrušený firemní e-mail nebo někdo prostě udělal při vyplňování chybu. Prostě e-maily smažte z databáze. Už vám nikdy k ničemu nebudou.


Míra otevření

Procento doručených e-mailů, které byly otevřeny.


Tato metrika už je pro vás zásadní. Ti nejlepší tvůrci mají dlouhodobě míru otevření u svých e-mailů kolem 60 až 80 %. Marketingové průzkumy uvádí, že takový obvyklý průměr je kolem 45 %. Pokud máte míru otevření nízkou, promyslete, jak zlepšit předměty e-mailu. Případně ověřte, zda lidem nekončíte příliš často ve spamu. Na to už budete potřebovat nějakého IT mástra.


Kliknutí

Počet lidí, kteří klikli na odkaz v e-mailu.


Cílem vašeho newsletteru, jak jsme si řekli v úvodu, je dostat čtenáře ideálně k nákupu. Takže svůj e-mail máte prošpikovaný odkazy. A statistika kliknutí vám říká, jestli někdo na něco kliknul. Pokud ne, musíte se příště zamyslet nad tím, jak vylepšit svá CTA.


Míra odmítnutí

Procento e-mailů, které nebyly doručeny.


To jsou prostě e-maily, které se nedostaly do existující schránky. Důvody zpravidla nemáte šanci ovlivnit. Nejčastější příčinou je prostě plná schránka příjemce.


Hlášení spamu

Počet e-mailů označených jako spam.


Asi nemusím vysvětlovat, že to je to nejhorší, co se vám může stát. Pokud posíláte své e-maily nerelevantním lidem, nebo nejsou kvalitní a lidi to nebaví a otravuje, označí vás za spam. Bohužel pro vás se to zapíše do vaší e-mailového adresy, ze které to posíláte. A to stejně silně, jako otisk boty do čerstvě vylitého betonu. Tak buďte opatrní.


Výhody e-mailových newsletterů

Nyní už víte, jak vytvořit e-mailový zpravodaj od začátku do konce, od výběru platformy e-mailového marketingu až po analýzu výsledků. Když vyladíte svou strategii newsletteru, zjistíte, že přichází s řadou výhod, včetně:


  • Budování hlubších vztahů se zákazníky

  • Etablovat sebe nebo svou firmu jako důvěryhodného odborníka v oboru

  • Cílení na odběratele přizpůsobeným obsahem

  • Zvýšení návštěvnosti vašich webových stránek

  • Generování potenciálních zákazníků a podpora prodeje

  • Pokud jste ještě nevytvořili newsletter, máte nyní vše, co je potřeba k vytvoření efektivního obsahu, na který lze kliknout



A má pro vás bonusový tip na závěr. Pokud máte dobře vyladěný profil na LinkedInu, recyklujte zpravodaj i tam. U firemní stránky se vyplatí odeslat zpravodaj při alespoň 1.000 sledujících, u osobního profilu do toho šlápněte a získejte nejdřív alespoň 3.000 spojení. Díky tomu nepřijdete o ten úžasný efekt: první číslo odeslané na LinkedIn notifikuje všechny vaše sledující nebo spojení. A to je skvělý.

68 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

コメント

5つ星のうち0と評価されています。
まだ評価がありません

評価を追加
bottom of page