Jak na volné noze neumřít hlady s pitomě nízkou hodinovkou
To je oč tu běží. V českém rybníčku je už poměrně plno. Takže bez dobré návnady si možná dlouho neškrtnete. A když už si škrtnete, musíte se umět ocenit. Sebevědomí v marketingu je trochu jako svatý grál – kdo ho najde, vyhrál. A jak ho získat, vlastně nikdo přesně neví.
Kuličkové počítadlo
Kolik chcete měsíčně vydělat? 40 nebo 50 tisíc? A jak moc času na to máte? 5 hodin denně? Vydělíte to a jste v prdeli. Takhle totiž vygenerujete cenu juniorně nízkou, i když budete jásat, že se zakázky hrnou. V agentuře možná dobrý. Na volný noze smrt hlady.
Na konci měsíce vám začne docházet, že soudruzi z NDR někde ve výpočtech udělali chybu. Nezvládáte pokrýt nutné výdaje a průšvihy se valí. Takže – znova.
Kolik chcete vydělat? A jak moc času na to máte? A co vše k tomu ještě musíte připočítat, aby se to vyplatilo?
Kouzelné dveře za spoustu peněz
Často slýchávám, že „právník je drahý, tam jen otevřeš dveře a už ti účtuje“. Takže by radši člověk skončil v kriminále, než aby se zeptal na právní radu. Mají holt kouzelné dveře. Jak to dělají?
Kupte si dveře. Zaplaťte lidi, co je nasadí. Odveďte daně z toho, že kupujete dveře pro podnikání. Zaplaťte lidi, co vám spočítají daňovku. Zaplaťte lidi, co na dveře nalepí vaše logo. No a máte kouzelné dveře. Dobře si spočítejte, kolik chcete za jejich otevření, aby klientovi zůstal pocit, že vaše služby jsou úměrné ceně. A že ho nesedřete z kůže.
Neboli – nechte si udělat web, logo. Najděte si účetní. Zaplaťte odborníky, kteří vám pomůžou, aby byl web vidět. Aby vůbec přišla první zakázka. Musíte aktivně shánět klienty a věnovat tomu čas. Čas strávený projížděním inzerátů, čtením poptávek, odpovídáním. Emailovou komunikací. A máte jedny kouzelné, podnikatelské dveře.
Začátky za normostranu (NS)
Ano, i já jsem tak začínala. Jako asi každý. V copy skupinách se takový dotaz objeví minimálně jednou týdně: “Je v pohodě, že po mně klient chce 150 Kč/NS?” Tak určitěěě, vždyť nemáš zkušenosti, nejsi vypsaný, učíš se. Drž “ústa” a piš. Nováček srazí kramfleky, skloní hlavu a datlí. Vděčný.
Zpočátku jen málokomu dojde, že než tu NS vypotí (a opraví), stráví nad tím tolik času, že má ve výsledku třeba 29 Kč/h. A to se vyplatí! To i na chmelové brigádě na střední škole jsme za navazování rostoucích výhonků dostali víc.
Jak tedy zvýšit cenu za hodinu života a nepřijít tím o klienty?
Vzdělávání není zdarma
A to ani takové, které dostanete výměnou za emailovku. Webinář zdarma. Nikdy nebude zdarma, pokud na něj civíte 3 hodiny, kdy jste mohli pracovat. To jste 3 h * vaše hodinovka v minusu. A webináře/kurzy zdarma vám rozhodně kvalifikaci nezvednou natolik, abyste mohli zvednout i vaši hodinovku.
To už se vážně vyplatí nějaký kurz si zaplatit. Třeba Mentoring pro copywritery. Zaplatíte za znalosti, které vám pomůžou ujasnit si vlastní hodnotu. Pochopíte, jak přemýšlet nad cenotvorbou. Promítnete to do hodinovky a během pár měsíců se vám investice vrátí. Vyděláte víc peněz. A ještě díky tomu možná najdete mnohem spolehlivější a lepší klienty.
Je v pohodě psát článek 8 hodin?
Jasně, že jo. Nemůžete přece vědět všechno o všem, nejste AI. Jen si to musíte nechat zaplatit. Jestli máte koule, naúčtujete si i exkurzi do pivovaru, když dostanete zadání týkající se piva.
Stačí mít přehled o tom, co vám jak dlouho trvá. Přesně proto si profíci trackují všechen čas. I ten, co přímo nesouvisí s psaním. Třeba ten v pivovaru a to včetně degustační útraty. 😁
Zkuste alespoň půl roku sledovat, co vám papá čas:
Komunikace s klientem během zakázky;
Příprava nabídky;
Komunikace s klientem během tvorby;
Rešerše;
Koncept;
První čtení a připomínkování;
Úpravy;
Opravy;
Dohledávání informací, které klient zapomněl dodat (klíčová slova, analýzy, data…).
Protože když si zmapujete, kolik času čím strávíte, budete si umět lépe zhodnotit, co vše a v jaké míře musíte zahrnout do odměny, kterou vám má zaplatit klient. A pokud se vám teď hodní hlavou, že se stydíte nebo jiné nepatřičně pitomé pocity, věřte, že vaši klienti to těm svým účtují stejně. Jenom když se dostanou do role zákazníka, začnou testovat, kam až jste schopní couvnout. Kde je vaše hranice. Protože jako vy chcete vydělat, oni chtějí ušetřit. A to není špatně. Tak to prostě je.
Uč se dítě moudrým býti
Říkával s oblibou můj táta. Vždycky jsem přemýšlela, co tou větou přesně myslel. Do jejího pochopení musíte ale zkrátka dospět. Učený textař holt z nebe nespadl a je třeba držet krok s bláznivou dobou.
Investice do sebe a do vzdělání se vyplatí vždy. I na pokraji civilizace, anebo den před odchodem do důchodu. Jediné, co se vám nevyplatí, jsou klienti, kteří neplatí. Nebo platí směšně málo.