• Lucie Zitterbartová

CopyCamp 2020 příjemným online překvapením

Aktualizace: 20. říj 2020

Uspořádat event je fuška. Udělat ho online a sexy? Pro mne nepředstavitelné. Od online verze Copycampu jsem neměla žádná očekávání. Prostě jsem to brala jak to je. S obrovským respektem vůči Hájedničce, že do toho šli.


Poobědový lobotomický stav mozku rozbila úvodem Veronika Burešová. Když jsem před časem dělala výběrko na nového copywritera do týmu, pojala jsem podezření, že můj vzorek čítající 55 copy kousků, je z poloviny nějaký divný. Veronika mi však prezentací svých dat potvrdila mé tušení, že český copytrh opravdu prochází tím samým, čím před desítkou let procházel obor financí a pojišťovnictví. Každý, kdo má u zadku díru a v ruce tužku, si myslí, že může být reklamním textařem.

60 % copywriterů v zadání od klienta postrádá definici emocionální složky komunikace

Ostatně na podobné téma mluvila i Ivana Šedivá. Mimo lehké střelby do vlastních řad Ivana přišla s velmi důležitým poselstvím:

  1. POZNÁVEJTE - klienty, cílovku, informace, cokoliv

  2. NEBUĎTE OBĚŤ - pokud něco nevíte, pokud to nemáte, řekněte si o to klientovi

  3. PŘIDEJTE HODNOTU - dělejte svou práci s vyšším cílem a smyslem.

Práce pro práci prostě nemá smysl. Ivanu bych dokázala poslouchat celý den. Je to člověk s obrovskými zkušenostmi a hltala jsem každé její slovo.

Když jsme dělali v mekáči komunikaci, vzali jsme agenturu na půl dne, aby si tu práci vyzkoušeli. To pak naskakovaly ty nápady. To pak byl fakt autentický marketing.

Roman Věžník si to přifrčel na lyži s kolečky. A příběhem o nákupu té lyže řekl všechno důležité. Pokud neumíme naslouchat, opravdu s hlubokým zájmem, nebudeme tvořit dobré copy. Všechno, co Roman o copy řekl, bych podepsala desetkrát.

Copywriter je jako detektiv. Nejlepší texty nevymýšlíme, ale objevujeme.

Umění naslouchat, umění pokládat správné otázky a umění práce s informacemi. To je všeobjímající shrnutí podstaty copyřemesla. Jak Roman řekl - to samotné psaní, to je zlomek naší práce.


Přednáška Michala Hoblíka je pro mne hůře uchopitelná. Rozhodně byla zajímavá a pro "contenťáky", kteří tvoří PR a média, musela být jistě přínosná. Nikdy to nebylo moje téma.


Za to UX writing v podání Terezy a Milana byla voda na můj mlýn. Je to zajímavá disciplína a klade důraz na to, co by ale mělo být v copy standardem. Srozumitelnost, jednoznačnost a pochopení.


Přednáška Elišky Vyhnánkové pro mne byla příjemným utvrzením se, že tu síť prostě znám do morku kostí. Eliška ukázala vzorová čísla z malého LinkedIn průzkumu a potvrdila to, co tvrdím už několik let - LinkedIn je sociální síť s velmi silným obchodním potenciálem pro B2B i B2C obchod.


Filip Racek je režisér, copywriter a díky CopyCampu jsem zjistila, že je to on a jeho kolegové, kdo stojí za naprosto dokonalými znělkami TV stanice Prima Cool. Dokážou vymyslet dokonalou upoutávku i na ten nejdebilnější film v historii kinematografie. Upoutávku, která je lepší než film samotný.


Na vystoupení Báry jsem byla upřímně hodně zvědavá. Známe se pouze z LinkedInu, ale za tu dobu, co se v online světě potkáváme, mám pocit, že je to stará známá. Jsem velmi ráda, že skvělá profesionálka, která je v copy komunitě i mezi lidmi na LinkedIn oblíbená, zdůraznila, jak důležitá je práce s různými formami jazyka. Copywriting neznamená zakonzervovat se ve striktně spisovné češtině. Coypwriting neznamená zakonzervovat se v přísně formální komunikaci.


Celý den uzavřela pro mne asi nejhodnotnější přednáška. Informacemi, způsobem podání i kvalitou přednesu. A tím poselstvím na konci. Jde znát, že Michaela Papežová je zkušená PR markeťačka. A má svou práci ráda. Komunikace značek v době těžkých časů vyžaduje fakt odvahu a hlavně otevřenost. Vůči sobě i vůči světu.


Musím říct, že celodenní možnost si alespoň trochu zdrbnout na discordu byla fakt super. Leč těším se na příští rok v naději, že místo sepisování této recenze, budu sedět na after party v přítomnosti zajímavých profíků z oboru v živé konverzaci.


CopyCamp předčil má očekávání. Není to prostě sranda vyrobit takový projekt v online verzi a udělat ho sexy. Tohle se Hájedničce povedlo. Na offline verzi Copycampu by to bylo trochu málo. Ale věřím, že bude-li možnost, příští rok se potkáme offline a informačně si přijdeme na své i my profesně mírně pokročilí. Tato verze totiž byla hodně pro začátečníky.


A hlavně - bude ta after párty. :)


#luckycitron

Praha

IČ: 74515241

Nejsem plátce DPH.

+420 608 911 354   |    lucie@luckycitron.cz

  • Lucie Zitterbartová
  • Lucie Zitterbartová
  • Lucie Zitterbartová
  • Lucie Zitterbartová

Píšu blog. Pro radost sobě i vám.

Slova jsou nejúčinnějším nástrojem na světě. Jediné slovo dokáže změnit celý svět. Stačí použít to správné.

© 2020 texty a desing vytvořila Lucie Zitterbartová.

Poděkování za pomoc: Radimovi, že se tu můžu chlubit jeho podcastem. Martinovi, že mi dá vždycky dobrou zpětnou vazbu, i když mě to občas rozčiluje. Terezce za korektury a druhé Terezce za neutuchající mentální podporu. Mému Michalovi, že poslouchal to špačkování při tvorbě a klapání klávesnice v půl čtvrté ráno.